در ابتدا لازم بذكر است فنر و كمك فنر 2 جزء مستقل از سيستم تعليق خودرو هستند كه وظيفه فنر تحمل وزن اتاق روي سيستم تعليق و وظيفه كمك فنر جذب ضربات ناشي از حركت خودرو روي جاده است. در ادامه اين مقاله با استار پارتس نمايندگي فروش قطعات هيونداي و كيا همراه باشيد تا با اين قطعه حياتي در خودرو آشنا شويد.
فنر (Spring) خودرو
قسمتي از سيستم تعليق ميباشد كه وزن خودرو را ساپورت كرده، ارتفاع خودرو را در حد استانداردش ثابت نگهداشته و ضربات جاده را نيز دفع مينمايد.
فنرها كه اغلب ميلهها يا حلقههاي فولادي انعطافپذيري هستند، به شاسي و اتاق خودرو اجازه ميدهند تا بدون اخلال در حركت خودرو، دستاندازها را يكي پس از ديگري پشت سر بگذارد.
بيشتر بخوانيد : ترموستات ماشين هيونداي
كنترل كار فنر
فنري براي سيستم تعليق خودرو ايدهآل است كه ضربه دستانداز را به سرعت جذب كند و سپس به آهستگي به وضعيت عادي خود برگردد اما ساخت چنين فنري دشوار است اگر فنر خيلي انعطافپذير يا نرم باشد، بيش از اندازه تغيير طول ميدهد.
اگر فنر خيلي سفت يا سخت باشد، خودرو نرم حركت نميكند وضعيت مطلوب با استفاده از يك فنر متوسط و يك كمك فنر تامين ميشود.
ضريب فنر
شاخص نرمي يا سختي فنر را ضريب فنر مينامند. ضريب فنر باري است كه براي جابجا كردن فنر، به اندازه معين، لازم است ضريب فنري كه به صورت يكنواخت فشرده ميشود.
فنرهاي ضريب متغير با آهنگ ثابت حركت نميكند يا تغيير طول نميدهند .
هر گاه فنر لول با استفاده از مفتول مخروطي پيچيده شود ضريب آن متغير خواهد بود در نوع ديگري از فنر لول ضريب متغير، پيچها در بالاي فنر، نسبت به پايين فنر به هم نزديكترند، يا به صورت مخروط يا بشكه پيچيده شدهاند.
جرم فنربندي شده و جرم فنربندي نشده
با توجه به اين كه فنرها چگونه به چرخها و بدنه خودرو متصل شوند مهندسين و متخصصين خودروسازي بحثي را پيش كشيدند به نام جرم فنربندي شده و جرم فنربندي نشده unsprung mass.
جرم فنر بندي شده خودرو آن قسمتي از خودرو است كه وزن آن روي فنربندي قرار ميگيرد در حاليكه قسمتي از خودرو كه بين جاده و فنر قرار ميگيرد جرم فنربندي نشده ميگويند.
ميزان سختي فنر مشخص ميكند كه جرم فنربندي شده در برابر دستاندازها و هنگام رانندگي چگونه عمل كند فنري كه نسبت به جرم فنربندي شده سختي كمتري دارد سبب نرمي سواري ميشود.
بيشتر بخوانيد : رهنماي خريد قطعات هيونداي