سنسور اكسيژن خودرو چيست؟

۲۰ بازديد

سنسور اكسيژن قطعهاي در خودرو است كه نسبت اكسيژن موجود در گاز يا مايع را اندازهگيري مي‌كند و در تمامي خودروها وجود دارد . براي كسب اطلاعات بيشتر در مورد اين قطعه حياتي در خودرو در ادامه اين مقاله با استارپارتس نمايندگي فروش قطعات هيونداي و كيا همراه باشيد.

نحوه عملكرد سنسور اكسيژن در هيونـداي

نسبت اكسيژن به مايع يا گاز به نام نسبت لامبدا خوانده مي‌شود.

در موتور احتراق داخلي اين سنسور نسبت اكسيژن موجود در گازهاي خروجي از اگزوز را اندازه‌گيري مي‌كند.

مقادير حاصل براي مديريت موتور در سيستم‌هاي سوخت‌رساني انژكتوري و كنترل آلايندههاي حاصل از احتراق مي‌رود.

در واقع اين سنسور ميزان غني يا رقيق بودن نسبت سوخت به هواي ارسال شده به موتور را اندازهگيري مي‏كند. با استفاده از داده سنسور يك سيستم كنترلي فيدبك حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحيح مي‌كند.

عيب‌يابي سنسور اكسيژن

اين سنسور در واقع وضعيت مخلوط سوخت را نشان مي‌دهد. بنابراين واحد كنترل الكترونيكي موتور مي‌تواند نسبت سوخت و هوا را به منظور مصرف سوخت اقتصادي و به حداقل رساندن ميزان آلاينده‌ها، تنظيم نمايد.

ساختار سنسور اكسيژن

سنسور اكسيژن‌ شامل‌ بدنه‌ سراميكي‌ با سر پلاتينيوم‌ است. سر سنسور توسط‌ غلاف‌ فلزي‌ محافظت‌ شده‌است. محدوده‌ خارجي‌ اين‌ سراميك‌ پوشش‌ داده‌‌شده‌ در معرض‌ اكسيژن‌ موجود در اگزوز قرار دارد. قسمت‌ داخلي‌ آن‌ به‌ اكسيژن‌ موجود در اتمسفر مرتبط‌ است. اختلاف‌ بين‌ اين‌ دو نقطه‌ باعث‌ توليد ولتاژ در سنسور مي‌شود.

بيشتر بدانيد : راهنماي خريد اويل پمپ هيونداي

سيستم عيب‌يابي در خودروهاي پيشرفته

در خودروهاي پيشرفته‌تر امروزي كه از سيستم عيبيابي نسل ۲ مستقر در خودرو يا (On-Board Diagnostics – OBD-II) استفاده مي‌كنند، يك سنسور اكسيژن هم بعد از كاتاليست قرار مي‌گيرد تا راندمان اين كاتاليست را مورد بررسي قرار دهد.

به علاوه هر ساله با توليد مدل‌هاي جديدتر خودرو، خودروسازان براي بهبود عملكرد موتور از تعداد بيشتري سنسور اكسيژن استفاده ميكنند. برخي از موتورهاي با راندمان بالا همانطور كه براي پشت مبدل‌هاي كاتاليستي سنسورهاي اكسيژن دارند براي هر سيلندر نيز يك سنسور اكسيژن دارند.

بهبود عملكرد موتور خودرو

هر ساله با توليد مدل‌هاي جديد خودرو، توليدكننده‌ها براي بهبود عملكرد موتور خودرو از تعداد بيشتري سنسور اكسيژن استفاده مي‌كنند.

برخي از موتورهاي با راندمان بالا همانطور كه براي پشت مبدل‌هاي كاتاليستي سنسورهاي اكسيژن دارند، براي هر سيلندر نيز يك سنسور اكسيژن دارند.

سنسورها در قسمت تحتاني خودرو و زير كاپوت قرار دارند. همچنين به منيفولد اگزوز متصل مي‌باشند. در جلو يا عقب كاتاليزور قرار دارند. سنسور جلويي وظيفه اندازه‌گيري ميزان اكسيژن سيستم اگزوز را به عهده دارد.

بيشتر بدانيد : راهنماي خريد قطعات هيونداي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.