خطرات درد دندان در طول دوره بارداري

۲۴ بازديد

بسياري از خانم هاي باردار در طي دوران بارداري بدليل حفاظت از جنين، از درمان مشكلات دنداني اجتناب كرده كه مي تواند براي سلامت مادر و جنين  خطرات جدي را بوجود آورد.

لذا در اين رابطه لازم است به نكات زير توجه شود:

بيماري  ژنژيويت بارداري مي‌تواند باعث دچار شدن فرد به عفونت شديد لثه و پريودنتيت وگسترش شرايط بيماري شود. به‌طور بالقوه وجود عفونت در بدن مادر مي‌تواند سلامت مادر و همچنين جنين را به‌طور جدي تهديد كند و در نتيجه مي بايست درمان سريعتر انجام و به بعد از زايمان موكول نگردد.

مشكلات دندان در صورت عدم معالجه در دوران بارداري مي تواند آسيب هاي جدي و دائمي براي دندان ها ، لثه بوجود آورد و باعث از دست دادن دندان، تحليل و از بين رفتن لثه، و گاه ايجاد مشكلات خاص براي استخوان فك شود.

در بعضي موارد مشكلات دندان بدليل سرايت عفونت در خون بيماري قلبي و…را در پي خواهد داشت.

خانم‌هاي بارداري كه به بيماري پريودنتال دچار هستند در مقايسه با ساير خانم‌ها چهار تا هفت برابر با خطر به دنيا آمدن زودتر از موعد كودك و نيز وزن پايين كودك در هنگام تولد مواجه مي‌شوند.

همچنين درد مداوم دندان باعث افزايش سطح فشار وارد شده به مادر خواهد شد.

بيشتر بخوانيد :

ايمپلنت دندان

كامپوزيت دندان

بهترين زمان درمان در دوران حاملگي

مناسب ترين زمان براي استفاده از خدمات دندانپزشكي سه ماهه دوم بارداري مي باشد. همچنين درمان دندانپزشكي در طول سه ماهه سوم براي جنين خطر زيادي نداشته  اما ممكن است در اين زمان تحمل نشستن بر روي صندلي دندانپزشكي براي مدت طولاني براي بيمار دشوار و سخت باشد.

درصورت نياز به معالجه دندان در سه ماهه اول دوره بارداري يعني زمان تشكيل اندام‌هاي اصلي جنين ، لازم است در خصوص به تاخير انداختن درمان براي چند هفته  با دندان‌پزشك صحبت و مشورت نماييد. به هر حال، ممكن است دندانپزشك بدليل حاد بودن مشكل بيمار را  بلافاصله تحت درمان قرار دهند.

درمان‌هاي خانگي براي درد دندان در طول دوره بارداري

استفاده از برخي روش‌هاي درمان خانگي براي تسكين موقت درد همچون كمپرس سرد، دهان‌شويه با آب‌نمك، روغن ميخك و…در صورتي كه درد دندان خفيف باشد مثمر ثمر بوده  و مي تواند بيمار تا زمان مراجعه به دندانپزشك آرام كند.

بيشتر بخوانيد : دندانپزشكي كودكان 

عصب‌كشي دندان در دوره بارداري

زماني كه توسط دندانپزشك نياز به عصب‌كشي دندان براي بيمار تشخيص داده شود، لازم است اطلاعات صحيح ، كافي،دقيق و لازم درباره بارداري فرد در اختيار دندان‌پزشك قرار گيرد. دندانپزشك با در دست داشتن اطلاعات مي تواند تصميمات مناسبي در خصوص روش و زمان درمان اتخاذ نمايد.با توجه به اينكه سه ماهه اول بارداري مهم‌ترين تاثير در رشد جنين و تشكيل اندامهاي اصلي را دارد.

در صورتي عدم نياز به درمان فوري براي شخص، مي‌توان درمان را به  سه ماهه دوم يا حتي پس از به دنيا آوردن كودك موكول كرد. به هر حال، در صورت درمان اورژانسي و نياز به عصب كشي لازم است درباره شرايط بارداري با دندان‌پزشك صحبت شده و از ايمن‌ترين روش درمان براي بيمار استفاده نمود. عصب كشي در دوران بارداري حساس و از اهميت ويژه اي برخوردارمي باشد.

اگر نيازمند اطلاعات بيشتري در رايطه دندانپزشكي بارداري هستيد اينجا كليك كنيد.

 منبع : كلينيك دندانپزشكي جنت اباد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.