بهبود دهنده نان به چه معناست ؟

۲۷ بازديد

نان جز يكي از اصلي ترين مواردي است كه در سبد غذايي مردم ديده مي شود. متاسفانه كيفيت نان به بهترين شكل ممكن نيست با اينكه جز مواد ضرروي در زندگي هر انساني مي باشد ، در ايران مصرف سرانه نان 164 كيلوگرم مي باشد و اين با وجودي است كه در اروپا اين ميزان به 68كيلوگرم مي رسد.

بهبود دهنده نان چيست ؟

در صنعت نان ، واژه ي با نام بهبود دهنده وجود دارد كه سبب مي شود كيفيت نان بالا رود و موجب مي شود نان ماندگاري زياد تري داشته باشد. در گذشته از روغن به عنوان بهبود دهنده استفاده مي كردند ولي بعد ها مواد شيميايي جايگزيني براي آن شد و امروزه از آنزيم ها استفاده مي كنند كه مواد شيميايي ندارند.بهبود دهنده نان هم به گسترش خمير و هم به ور آمدن خمير كمك مي كند و از خوابيدن خمير در مرحله تخمير نهايي و پخت نيز جلوگيري مي نمايد.

بهبود دهنده ها به عنوان تركيباتي هستند كه موجب مي شوند در تمامي موارد توليد نان ، خمير انعطاف پذيري و قدرت بيشتري داشته باشد.بهبود دهنده ها به نانواها كمك مي كنند كه محصول بهتري هم از نظر ظاهري و حجم و تازگي بيشتر در طول زمان مصرف داشته باشند. عموما بهبود دهنده ها براي خميرهاي مي باشند كه خميرمايه داشته اند و زمان ورآمدنشان طولاني است و براي هر نيم كيلو 2تا3 گرم ريخته مي گردد.

بيشتر بخوانيد :

همه چيز در مورد بهبود دهنده نان

1)نمك را به عنوان ماده ي طعم دهنده و يكنواخت كننده به نان اضافه مي كنند.

2)براي اينكه نان تردتر شود روغن شيريني پزي به نان اضافه مي شود و براي هر يك كيلو آرد ، مقدار مصرف آن 30گرم مي باشد.

3)شيرخشك چربي گيري شده به عنوان يك شيرمناسب براي پخت نان ها مي باشد.خميرهاي كه از شيرمايع باشند به صورت چسبناك و بريده بريده اند و ناني كه از آنها توليد مي شود كم حجم و ناجور است.در صورتي كه اضافه كردن شيرخشك سبب مي شود آب بهتر جذب شود و زمان پخت نيز كوتاه تر گردد.معمولا به نسبت 2-1 قسمت در صد قسمت آرد اضافه مي گردد.

4)تخم مرغ:معمولا نانوايي ها از تخم مرغ استفاده نمي كنند مگر اينكه بخواهند نان مخصوصي را بپزند. بدين صورت كه به خمير تخم مرغ به صورت كامل يا تنها زرده افزوده مي شود و براي خوش رنگ شدن از سفيده استفاده مي شود.در صد قسمت آرد مقدار مصرف 100-35 قسمت تخم مرغ مي باشد.

5)يكي از مواد اصلي در توليد خمير آب است كه اين آب نبايد سختي گيري شده باشد زيرا وجود سختي آب قسمتي از ويژگي هاي نامطلوب آرد را بهبود مي دهد.

6)در صنايع نانوايي،آردسوياي بدون چربي بسيار كاربرد داشته است.اين آرد بسيار براي سلامتي مفيد است و به عنوان يكي از بهترين منبع هاي ايزوفلاون ها و ديگر مواد مغذي مي باشد. اين آرد همچنين داراي 50 درصد پروتئين مي باشد.

7)آردهاي سفيد فقط آرد الك كرده نيستند بلكه در برخي از كارخانه ها با موادشيميايي آنها را سفيد مي نمايند و اين كار با گازهاي سمي صورت مي گيرد و به جاي خمير ترش هم از مواد شيمايي استفاده شده است كه كارخانه هاي شيميايي آن را به جاي خمير ترش ساخته اند. در بسياري از تحقيقات نشان داده شده كه در خمير ترش مصنوعي كه در فروشگاهها فروش مي رسد و براي پف كردن شيريني و كيك استفاده مي شوند براي سلامتي بسيار مضرر هستند. در اين گونه خمير ترش ها از تركيب هاي زاج سفيد استفاده شده كه بايد از مصرف آن خودداري كرد.

جهت كسب اطلاعات بيشتر پيرامون انواع بهبود دهنده هاي نان كليك كنيد.

منبع : فروشگاه مواد شيميايي جهان شيمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.