آشنائي با انواع قفل گوشواره

۲۶ بازديد

آشنايي با انواع مختلف قفل  گوشواره طلا  به شما كمك مي‌كند تا نمونه‌هايي را برگزينيد كه احتمال باز و گم شدن آن‌ها بسيار كم است. وقتي جواهر گران‌قيمتي خريداري مي‌كنيد بايد مراقب آن هم باشيد.

۱. قفل ميخي (Post Back)

اين قفل‌ها يك تكه فلز ساده هستند كه يك طرفشان صاف و طرف ديگرشان خميده است و در بخش مركزي، سوراخي براي عبور ميخ گوشواره دارند. پس از گذاشتن گوشواره در گوش، اين قفل را در پشت لاله گوش به ميخ گوشواره وصل مي‌كنيد تا گوشواره را ثابت و محكم در جاي خود نگه دارد. يعني در اصل، ساختار اين نوع قفل به اين صورت است كه قسمت ميخي‌شكل كه «پست» ناميده مي‌شود به پشت گوشواره متصل مي‌شود و توسط گيره‌اي به شكل گل از جنس فلز يا سيليكون محكم مي‌شود. به اين مدل قفل گل-ميخ، سوزني، پروانه‌اي يا فشاري هم مي‌گويند.

۲. قفل پيچي (Screw Back)

اين قفل همچون نمونه بالاست با اين تفاوت كه انتهاي ميخ گوشواره حالت پيچي دارد تا قفل در آن چرخانده شده و روي لاله گوش محكم شود. اين مدل بيشتر در جواهرات گران‌قيمت استفاده مي‌شوند تا احتمال باز شدن، افتادن و گم شدن جواهر به صفر برسد.

۳. قفل اهرمي (Lever Back)

اين قفل داراي يك قلاب است كه از طريق يك اهرم لولايي به پشت گوشواره متصل مي‌شود. اين مدل قفل گوشواره بسيار مرسوم و يكي از رايج‌ترين قفل‌هاي گوشواره در اروپاست. مزيت بزرگ اين قفل بسته شدن سريع و بي‌دردسر و در عين حال امن بودن آن است. اما بيشتر براي گوشواره‌هايي با اندازه‌ي بزرگ مناسب است.

بيشتر بخوانيد :

              راهنماي خريد طلا

              طلا كم اجرت  

۴. قفل فنري (Hinge Back)

گوشواره‌هاي آويز اغلب داراي قفل فنري هستند. به اين صورت كه ميخ گوشواره در سوراخ گوش فرو رفته و خودِ گوشواره به صورت حلقه‌اي در پشت لاله گوش، در انتهاي اين ميخ چفت مي‌شود.

۵. قفل گوشواره قلابي (Shepherd Hook Back)

اغلب گوشواره‌ها يك سيم خميده در بالاي خود دارند كه در لاله گوش قرار مي‌گيرد و گوشواره را ثابت نگه مي‌دارد. اين سيم به هيچ جا قفل نمي‌شود و به همين خاصر اغلب بلند است تا احتمال چرخيدن و افتادن از گوش را به صفر برساند. قفل قلابي اغلب به صورت شكل s يا قلاب ماهي است و چون بلند است و از گوش خارج نمي‌شود، به قفل پشتيبان در انتهاي خود نيازي ندارد. اين قفل به قفل آفريقاي هم مشهور است. قفل قلابي بيشتر در نقره‌جات و گوشواره‌هاي سنگين مورد استفاده قرار مي‌گيرد چون كه وزن گوشواره مانع بيرون آمدن آن از گوش مي‌شود.

۶. قفل فشاري (Clip-On Back)

قفل‌هاي فشاري به قفل ضربه‌اي هم مشهور هستند. اين قفل اغلب در گوشواره‌هاي حلقه‌اي مشاهده مي‌شود. به اين صورت كه بخشي از پشت گوشواره قابليت خم و صاف شدن را دارد. پس از قرار دادن ميخ گوشواره در گوش، اين قفل به صورت ضربه‌اي در ميخ چفت مي‌شود. از اين نوع قفل در گوشواره‌هاي مردانه هم استفاده مي‌شود و مي‌توان گفت اكثر گوشواره‌هاي مردانه از اين نوع قفل بهره مي‌برند.

۷. قفل گوشواره امگا (Omega)

اين نوع قفل در رده‌ي قفل‌هاي ميخي قرار مي‌گيرد. با اين تفاوت كه پست (قسمت ميخي‌شكل) نصب شده روي گوشواره توسط بخشي مكانيكي به شكل Ω بسته و در جاي خود محكم مي‌شود. از اين نوع قفل اغلب در ساخت گوشواره‌هاي رو گوشي با سايز بزرگ استفاده ميشود تا سنگيني گوشواره باعث از جا در آمدن گوشواره نشود.

 

منبع : فروشگاه آنلاين طلا و جواهر كيش طلا 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.