ارتودنسي نامرئي و هر آنچه بايد راجع به آن دانست

۲۸ بازديد

ارتودنسي يكي از بهترين درمان ها براي از بين بردن ناهنجاريط ها و روشي مطمعن براي صاف كردن دندان هاي كج است. همانطور كه در مقاله ارتودنسي دندان هم اشاره كرديم، دندان يكي از مهمترين فاكتور هاي زيبايي براي هر فرد است كه نبود آن و يا ناهنجار بودن آنها، مي‌تواند مشكلات زيادي را از قبيل ضعف در قدرت تكلم، خوردن و آشاميدن ايجاد كند. با ما همراه باشيد تا اطلاعات مفيدي را راجع به ارتودنسي در اختيارتان قرار دهيم.

ارتودنسي نامرئي و انواع آن

به طور كلي سه نوع ارتودنسي نامرئي دندان وجود دارد، ارتودنسي نامرئي لينگوال، ارتودنسي نامرئي شفاف و ارتودنسي سراميكي كه هر كدام در شرايط خاصي مورد استفاده قرار مي‌گيرند و خواص مخصوص به خود را دارند. بايد بدانيد كه ارتودنسي لينگوال و سراميكي هر دو جزو دسته ارتودنسي نامرئي ثابت محسوب مي‌شوند، در ادامه به برسي آنها خواهيم پرداخت.

ارتودنسي لينگوال

در اين نوع ارتودنسي ثابت، دستگاه ها و براكت و بريس ها پشت دندان ها قرار مي‌گيرند و به نوعي مخفي مي‌شوند از همين رو به آن ارتودنسي مخفي نيز گفته مي‌شود، چرا كه به ظاهر از روي دندان ها چيزي مشخص نيست.

الاينر هاي شفاف

ارتودنسي با الاينر هاي شفاف به دو دليل در ميان مردم محبوبيت دارد، اولي اين كه اين نوع از ارتودنسي همانطور كه از اسمش پيداست، شفاف بوئه و به راحتي قابل مشاهده نيست. دليل دوم متحرك بودن اين نوع از ارتودنسي است. شما مي‌توانيد هر وقت كه مايل بوديد دستگاه را از دهان خود خارج كنيد ، اين امر باعث مي‌شود تا هنگام غذا خوردن و مسواك زدن شما راحت تر باشيد.

بايد توجه داشته باشيد كه شما نبايد در طول شبانه روز بيشتر از 4 ساعت دستگاه را از دهان خود خارج كنيد.

ارتودنسي نامرئي با الاينر هاي شفاف، داراي اسم هاي گوناگوني نزد مردم و پزشكان است. اما اگر نخواهيم از بحث اصلي خارج شويم بايد بگويييم كه علت محبوبيت اين ارتودنسي چيست.

براكت سراميكي

در اين نوع از ارتودنسي ثابت براكت هايي استفاده مي‌شوند كه كاملا همرنگ دندان ها بوده و از دور به راحتي قابل تشخيص نيستند. تفاوت اين ارتودنسي با ارتودنسي ثابت معمولي تنها در براكت ها است كه در ارتودنسي نامرئي از براكت هاي همرنگ دندان استفاده مي‌شود، كه اصطلاحا سراميكي گفته مي‌شود و در ارتودنسي ثابت از براكت هاي فلزي استفاده مي‌شود.

مراحل انجام ارتودنسي

ابتدا پزشك متخصص بيمار را معاينه مي‌كند و بعد از دهان بيمار يك قالب برداشته مي‌شود. اين قالب گيري مي‌تواند با استفاده از يك اسكنر سه بعدي صورت بگيرد و به صورت يك فايل كامپيوتري به دست خواهد آمد. بعد از قالب گيري و برنامه ريزي براي حركت دندان ها تمام پلاك ها توسط يك پرينتر سه بعدي ساخته شده و تحويل بيمار مي‌دهند. بيمار موظف است تا طبق برنامه پزشك پيش برود و به ترتيب از پلاك ها استفاده كند تا نتيجه نهايي حاصل شود.

ارتودنسي سراميكي يا شفاف

انتخاب اينكه شما بايد از ارتودنسي شفاف استفاده كنيد يا سراميكي به عهده پزشك شما است. هر كدام از دستگاه هاي ارتودنسي براي شرايطي خاص ساخته شده اند و موضوع انتخاب آنها سليقه اي نيست. اگر شما نياز به درمان ارتودنسي داريد حتما بايد با يك پزشك و يا مشاور متخصص در اين زمينه صحبت كنيد تا بهترين راه را پيش روي شما قرار دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.