پمپ روغن و سنسور اكسيژن

۲۳ بازديد

خودرو هاي كيا و هيونداي هر دو از كمپاني هاي قدرتمند خودرو سازي هستند كه در كره فعاليت مي‌كنند. از مهمترين لوازم يدكي هيونداي و كيا مي‌توان به پمپ روغن و سنسور اكسيژن اشاره كرد. امروز در اين مقاله علاوه بر اينكه قصد برسي اين دو قطعه بسيار مهم را داريم، مي‌خواهيم به شما بگوييم كه اين قطعات را از كجا تهيه كنيد. با ما همراه باشيد.

پمپ روغن و محل قرار گيري آن

پمپ روغن يا اويل پمپ از قطعات اصلي و كاربردي خودروها مي‌باشد. بدون عملكرد مطلوب اين قطعه بازدهي خودرو كاهش مي‌يابد يا حتي ممكن است خودرو دچار مشكلاتي جبران ناپذير شود. آشنايي با عملكرد قطعات خودروي يك مهارت است كه رانندگان بايد به مرور زمان آنرا كسب كنند. در اين مطلب قصد داريم نحوه عملكرد پمپ روغن خودروي سانتافه را شرح دهيم. پس با ما همراه باشيد.

اويل پمپ سانتافه در قسمت پشتي شفت تعادل و تسمه تايم قرار دارد. به منظور عملكرد مناسب، اين قطعه در كنار موتور نصب شده است. وظيفه‌ي اصلي اين قطعه پمپاژ روغن به داخل موتور خودرو است. عملكرد نامطلوب اويل پمپ همراه با ياتاقان زدن و حركت ريپلي خودرو مي‌باشد. همچنين ادامه‌دار بودن اين قضيه باعث آسيب‌هاي جدي به موتور خودرو و حتي ساير بخش‌ها نيز مي‌شود. پس بهتر است هنگام مشاهده كوچكترين اختلالي سراغ يك مكانيك ماهر برويد.

سنسور اكسيژن

سوند لامبدا (Oxygen sensor) يك قطعه الكترونيكي است كه نسبت اكسيژن موجود در يك گاز يا مايع را اندازه گيري مي كند.اين نسبت به نام نسبت لاندا خوانده مي شود. در موتور احتراق داخلي سنسور اكسيژن، نسبت اكسيژن موجود در گازهاي خروجي از اگزوز را اندازه گيري مي كند.

در واقع اين سنسور ميزان غلظت يا رقيق بودن نسبت سوخت به هواي ارسال شده به موتور را اندازه گيري مي كند. با استفاده از داده سنسور يك سيستم كنترلي فيدبك حلقه بسته مقدار سوخت ارسال شده به موتور را تصحيح مي كند.

نحوه عملكرد سنسور اكسيژن

سنسور اكسيژن در حقيقت مقدار اكسيژن نسوخته در اگزوز را نشان مي دهد و معادل ميزان اكسيژن نسوخته ولتاژي توليد مي كند كه در كمترين غلظت اكسيژن، معادل ٠.١ ولت و در بيشترين غلظت، معادل ٠.٩ ولت است.

ECU خودرو از اين سيگنال ولتاژي استفاده مي كند تا چگونگي وضعيت احتراق سوخت در موتور را تحليل كرده و پس از آن به بهترين شكل ممكن غلظت سوخت در برابر هوا را تعيين كند. به اين ترتيب مصرف خودرو كم مي شود و آلاينده هاي خروجي از اگزوز آلودگي كمتري خواهند داشت. در خودروي موهاوي يك سنسور اكسيژن هم بعد از كاتاليست قرار مي گيرد تا راندمان اين كاتاليست را مورد بررسي قرار دهد.

سخن آخر

اگر قصد تعويض اويل پمپ و يا سنسور اكسيژن خودروي خود را داريد، توصيه مي‌كنم به قسمت فروشگاه مجازي لوازم يدكي خودرو مراجعه نماييد. گروه استار پارتس با وارد كردن قطعات اورجينال خودروهاي هيونداي و كيا مي‌تواند گزينه‌ي مناسبي براي خريدن پمپ روغن باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.