تفاوت هاي كامپوزيت و لمينت كه نمي‌دانيد

۳۰ بازديد

امروز در اين مطلب سعي داريم تا علاوه بر اينكه شما را بيشتر با كامپوزيت و لمينت آشنا كنيم، مي‌خواهيم اصلي ترين تفاوت اين دو را نيز براي شما بيان كنيم. با ما در اين مطلب همراه باشيد تا اطلاعات بسيار مفيدي را در اختيارتان قرار دهيم.

كامپوزيت چيست؟

در يك تعريف ساده منظور از ونير دندان لايه ‌ها يا پوسته هاي نازكي است كه ‌از مواد همرنگ دندان تشكيل شده و براي اصلاح رنگ دندان ، ترميم موضعي ، زيبايي و رفع عيوب دنداني استفاده مي شود.

از سوي ديگر لمينت دندان نوعي ونير غيرمستقيم به شمار مي روند زيرا براي نصب آن ها نياز به دو جلسه است و به جز آمادگي هاي لازم، لمينت ها را بايد به صورت اختصاصي از لابراتوار و خارج از مطب دندانپزشك تهيه كرد. يعني مستقيما در مطب ساخته نمي شوند.

كامپوزيت ونير نوعي مواد سفيد رنگي از جنس رزين كامپوزيت است كه براي پركردن دندان ها مورد استفاده قرار مي گيرد. اما دندانپزشك زيبايي با استفاده از برند هاي مختلف، رزين كامپوزيت را شبيه دندان هاي طبيعي روي دندان هاي شما شكل مي دهد. ونيركامپوزيت از يك رزين پر كننده همرنگ دندان كه به دندان متصل مي شود ساخته مي شود كه به نام ونير دندان يك روزه، ونيرهاي رزيني و ونير دايركت يا مستقيم نيز شناخته مي شود.

كاربرد كامپوزيت

ونير هاي كامپوزيت دندان بيشتر براي پر كردن دندان ها استفاده مي شوند و در بخش زيبايي هم معمولا براي برطرف كردن مشكلات ظاهري دندان مانند ترك هاي مختصر يا پريدگي لبه دندان ها مورد استفاده قرار مي گيرند. همچنين براي بيلداپ يا بازسازي كلي دندان هاي عصب كشي شده نيز بسيار مناسب است.

مزاياي كامپوزيت

  • شكل‌ و فرم طبيعي؛ به‌طوري كه سايرين به‌ سختي متوجه تفاوت دندان طبيعي با دندان ونير كامپوزيت مي شوند.
  • برگشت پذير بودن؛ اگر لايه خارجي ميناي دندان تراشيدن نشده باشد ونير كامپوزيت را مي توان به راحتي برداشت تا فرد مجددا از دندان هاي طبيعي خود استفاده كند.
  • سرعت بالا در نصب ؛ به طوري كه كامپوزيت ونير تقريبا در يك جلسه انجام مي گيرد.
  • ارزانتر و مقرون به صرفه بودن نسبت به ساير ونير ها مانند لمينت دندان

عوارض ونير كامپوزيت

انجام ونير دندان مانند بسياري از درمان هاي ديگر ممكن است با عوارضي همراه باشد كه رعايت و دانستن نكات مهم در ارتباط با اين عوارض مي تواند حداقل آسيب را به درمان ما برساند. در زير به برخي از اين عوارض ونير دندان اشاره ميكنيم:

بروز حساسيت

در ابتداى درمان ممكن ‌است دندان ونير كامپوزيت شده , درمقابل تغييرات دمايي شديد حساس شود كه البته گذرا بوده و بعد از مدت كوتاهى حساسيت كاملا از بين مي رود.

سخن آخر

امروز در اين مطلب سعي كرديم تا شما را بيشتر با كامپوزيت و لمينت دندان و اصلي ترين تفاوت هاي آن آشنا كنيم. تحقيق كردن بهترين راه براي اين است كه شما بتوانيد براي سلامت خود بهترين تصميم را بگيريد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.