ارتودنسي يا كامپوزيت( مزاياي كامپوزيت)

۲۷ بازديد

ما امروز اينجاييم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه ارتودنسي و ونير كامپوزيت در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و به شما بگوييم كه كامپوزيت براي شما مناسب تر است يا ارتودنسي و همچنين اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه اينكه چرا ونير كامپوزيت انقدر پرطرفدار است. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد.

دندان نيازمند ارتودنسي

عموم مردم بر اين باورند كه فقط دندان هاي نامرتب نيازمند ارتودنسي هستند. اين تصور تا حدودي درست است؛ اما لازم است بدانيد كه تنها اين عارضه نيازمند ارتودنسي نيست. در برخي موارد، دندانپزشك با بررسي الگوي رشد فك و مقايسه آن با الگوهاي طبيعي نياز به ارتودنسي را تشخيص مي دهد. اين موضوع بيشتر در مورد كودكان صدق مي كند.در افراد بزرگسال نياز به ارتودنسي با بررسي چند الگوي دنداني تشخيص داده مي شود. كيس ارتودنسي نامي است كه به افراد داراي اين الگوها اطلاق مي شود.اين الگوها عبارتند از:

ارتودنسي يا كامپوزيت

درمان ارتودنسي به طور معمول بين ۱ تا ۴ سال طول مي كشد. البته با روش هاي جديد مدت زمان اين درمان به ۸ ماه كاهش يافته است. زمان كوتاه روش لمينت يكي از اصلي ترين دلايل افراد براي استفاده از آن به جاي ارتودنسي است.حال اين سؤال مطرح مي شود كه براي درمان اختلالات دنداني كدام يك از اين دو روش بهتر است؟براي پاسخ به اين سؤال بايد سه فاكتور در نظر گرفته شوند.

براي درمان نامرتبي و اختلالات دنداني، بهترين روش ارتودنسي است.اما اگر ظاهر و شكل دندان هايتان مشكل دارد مثلاً خيلي كوتاه، خيلي بلند، شكسته يا ساييده شده هستند استفاده از ونير كامپوزيت كاملاً معقول و منطقي است.ونير كامپوزيت بهترين روش براي پوشاندن پوسيدگي و ايرادات ظاهري دندان ها است.

دلايل محبوبيت ونير كامپوزيت

برخلاف لمينت دندان كه بايد حتما در لابراتوار ساخته شود (به همين دليل به آن ترميم غير مستقيم گفته مي شود)، ونيرهايي كه از جنس كامپوزيت هستند در مطب دندانپزشك و به صورت مستقيم ساخته و متصل مي شوند. به خاطر همين به آن ها ترميم مستقيم گفته مي شود.

لمينت ها به جز اينكه در لابراتوار ساخته مي شوند و هزينه لابراتوار نيز زياد است، خودشان جنس خوبي دارند و به همين دليل هزينه بيشتري نيز دارند. آن ها ماندگاري زيادي دارند، ظاهري كاملا طبيعي به لبخند مي دهند و لبخند را به بهترين شكل اصلاح مي كنند اما به دليل همه اين ويژگي ها هزينه بيشتري دارند.

لمينت دندان يك روش كاملا دائمي است و كسي كه دندان هايش را لمينت مي كند چون ميناي دندانش تراش خورده تا آخر عمر ميبايست لمينت داشته باشد. اين يعني  اگر يك زماني لمينت آسيب ببيند بايد حتما جايگزين شود  و هزينه جايگزين كردن لمينت زياد است. اما ونير كامپوزيت دندان حتي اگر آسيب ببيند هزينه جايگزين كردن و تعمير آن كم است و در صورتي كه از آن خسته شويد تنها كافيست كه كامپوزيت را با كمك دندانپزشك از روي دندان برداريد.

سخن آخر

ما امروز در اين مقاله تمام سعي خود را كرديم تا اطلاعات بسيار خوبي را در اين زمينه كه چرا ونير كامپوزيت انقدر طرفدار دارد و اينكه آيا ونير كامپوزيت انتخاب بهتري است يا ارتودنسي در اختيار شما قرار دهيم. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد