كامپوزيت و كاربرد هاي آن، انتخاب بين ارتودنسي

۲۳ بازديد

كامپوزيت يكي از معروف ترين و پركاربرد ترين مواد دندانپزشكي است كه امروزه بسيار از آن براي ترميم و بازسازي طرح  لبخن و ترميم و زيبايي دندان از آن استفاده مي‌شود. امروز در اين مقاله علاوه بر اينكه مي‌خواهيم اطلاعات خوبي را درمورد كامپوزيت در اختيار شما قرار دهيم. قصد داريم تا همه چيز را درمورد ارتودنسي به شما بگوييم.

ونير كامپوزيت دندان چيست؟

ونير كامپوزيت همانطور كه از نامش بر مي آيد نوعي ونير دندانپزشكي است. ونير ها پوشش، پوسته و يا روكش هاي بسيار باريكي هستند كه براي برطرف كردن عيوب ظاهري زير به دندان هاي واقعي ما متصل مي شوند:

ونيرهاي كاملا همرنگ دندان هستند و به دليل اينكه تا حدي ويژگي هاي ميناي دندان را دارند ظاهري نسبتا طبيعي دارند. ما دو نوع ونير داريم و همانطور كه در بخش قبل به آن اشاره هم كرديم، لمينت دندان و ونير كامپوزيت ۲ نوع ونير شناخته شده هستند.

يك ترميم مستقيم

برخلاف لمينت دندان كه بايد حتما در لابراتوار ساخته شود (به همين دليل به آن ترميم غير مستقيم گفته مي شود)، ونيرهايي كه از جنس كامپوزيت هستند در مطب دندانپزشك و به صورت مستقيم ساخته و متصل مي شوند. به خاطر همين به آن ها ترميم مستقيم گفته مي شود.

به عبارتي چون قرار نيست در لابراتوار براي شما كاري صورت بگيرد، هزينه گزاف و اضافي براي كامپوزيت ها نيز پرداخت نمي كنيد. تمام كار نصب اين ونيره در مطب دندانپزشك انجام مي شود و بيشترين هزينه نيز براي دستمزد دندانپزشك در نظر گرفته مي شود كه البته از لمينت بسيار كمتر و تقريبا نصف است.

ارتودنسي يا كامپوزيت

بهترين روش براي درمان اختلالات دنداني، ارتودنسي مي باشد كه طي ساليان اخير پيشرفت هاي چشمگيري داشته است؛ اما برخي افراد به اندازه كافي صبور نيستند و روش هاي سريع مانند لمينت را ترجيح مي دهند. لمينت قادر به تأمين سلامت دندان هاي نيازمند به ارتودنسي نيست.حال اين سؤال مطرح مي شود كه مناسب ترين روش درماني به منظور داشتن لبخندي زيبا چيست؟ در ادامه به بررسي كامل جواب اين سؤال خواهيم پرداخت. پس با ما همراه باشيد.

داشتن دندان هاي سالم، مرتب و سفيد تبديل به امري ضروري به خصوص براي افراد داراي جايگاه اجتماعي بالا و افراد مشهور شده است. علاوه بر اين عادات غذايي نادرست باعث شده نياز به درمان هايي نظير لمينت بيشتر شود. البته لمينت بيشتر از اينكه روش درماني باشد نوعي عمل زيبايي محسوب مي شود؛ اما در برخي موارد به جاي درمان ارتودنسي مورد استفاده قرار مي گيرد.

درمان ارتودنسي به طور معمول بين ۱ تا ۴ سال طول مي كشد. البته با روش هاي جديد مدت زمان اين درمان به ۸ ماه كاهش يافته است. زمان كوتاه روش لمينت يكي از اصلي ترين دلايل افراد براي استفاده از آن به جاي ارتودنسي است.حال اين سؤال مطرح مي شود كه براي درمان اختلالات دنداني كدام يك از اين دو روش بهتر است؟براي پاسخ به اين سؤال بايد سه فاكتور در نظر گرفته شوند.

سخن آخر

ما امروز در اين مطلب تمام سعي خود را كرديم تا اطلاعات كاربردي و خوبي را درمورد اينكه كامپوزيت بهتر است يا ارتودسني دراختيار شما عزيزان قرار دهيم. با مطالعه و كسب اطلاعات مي‌توانيد درمورد كامپوزيت دندان و لمينت نيز بيشتر بدانيد. اميدواريم اين مطلب براي شما مفيد بوده باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد