اصلي ترين و مهم ترين كاربرد هاي كامپوزيت هاي دنداني

۲۸ بازديد

ما امروز در اين مطلب سعي داريم تا اطلاعات بسيار خوبي را در زمينه كامپوزيت دندان در اختيار شما عزيزان قرار دهيم و همه چيز را در اين رابطه به شما بگوييم. با ما تا انتهاي اين مطلب همراه باشيد تا همه چيز را بدانيد. 

كامپوزيت و ونير كامپوزيت دندان چيست؟

كامپوزيت‌ هاي دنداني نوعي مواد صناعي رزيني يا به عبارت ديگر پركننده‌ هاي دندانپزشكي بر پايه رزين هستند. آن ها گروهي از رزين ‌هاي مصنوعي هستند كه در دندان پزشكي به عنوان ماده مستحكم‌ كننده، پركننده و يا حتي چسب استفاده مي‌ شوند. اين مواد كاربردي داراي خواص مطلوبي هستند كه با توجه به ويژگي ‌هاي خاص حفره دنداني بيمار مي‌ توانند استفاده شوند.

دليل استفاده از كامپوزيت در دندانپزشكي (در وهله اول) همرنگ بودن دندان و استحكام قابل توجه آن است. اين ماده طوري ساخته شده كه به خوبي و بهتر از مواد ديگر به دندان متصل مي شود و تا حدي نيز ويژگي هاي ميناي دندان را تقليد مي كند.

باندينگ دندان 

باندينگ دندان فرآيند ترميم يا زيباسازي دندان با كمك مواد دندانپزشكي مانند كامپوزيت دندان است. باندينگ در اصل يك تكنيك است. در اين تكنيك بخشي از دندان كه آسيب ديده تميز مي شود، سپس ماده اي به نام اسيد اچ به آن بخش اعمال مي شود. اين اسيد ميناي دندان را از حالت صافي در آورده و كمي خشن مي كند سپس كامپوزيت دندان به روي آن زده مي شود تا به راحتي به ميناي دندان متصل شود. در نهايت كامپوزيت با كمك نور سخت مي شود.

اينله و انله 

اينله و انله دو نوع روش ترميم دندان هاي آسياب يا خلفي هستند كه به هر دليلي آسيب زيادي ديده باشند. زماني كه نتوان با روش معمولي (پر كردن)، پوسيدگي هاي وسيع اين دندان ها را ترميم كرد، از اينله و انله استفاده مي كنيم.

اينله و انله از مواد مختلفي ساخته مي شوند ولي معمول است كه از كامپوزيت دندان به جهت زيبايي و همرنگ بودن دندان بيشتر استفاده شود. آمالگام، سراميك، طلا، زيركونيا و … ساير موادي هستند كه براي ساخت اينله و انله نيز كاربرد دارند.

پر كردن دندان 

رايجترين كاربرد كامپوزيت دندان، پر كردن دندان هاي آسيب ديده يا دچار پوسيدگي است. اغلب افراد دست كم يكبار دندان خود را پر كرده اند و جنس اغلب پر كردگي ها از آمالگام، كامپوزيت، طلا با سراميك است.

پر كردن دندان با كامپوزيت اين روزها بسيار پرطرفدار شده زيرا از نظر زيبايي بسيار شبيه به دندان هاي واقعي خودمان هستند و دوام نسبتا خوبي نيز دارند. از كامپوزيت اغلب براي پر كردن دندان هاي جلويي استفاده مي شود اما در صورت تمايل مي توان دندان هاي خلفي را نيز با اين مواد پر كرد.

سخن پاياني 

ما امروز در اين مطلب تمام سعي خود را كرديم تا اطلاعات بسيار جامع و كاملي را در زمينه كامپوزيت دندان و همه چيز در مورد آن را به شما بگوييم. اميدواريم اين مطلب براي شما عزيزان مفيد بوده باشد و از آن استفاده كرده باشيد.


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد