بيلداپ و تفاوت آن با روكش دندان

۲۳ بازديد

دندان هايي كه در اثر پوسيدگي و يا شكستگي ميزان زيادي از نسج خود را از دست ميدهند ، نياز به درمان ريشه (Root canal therapy) خواهند داشت و پس از درمان ريشه ، تاج آنها بايد بازسازي گردد .جهت بازسازي تاج اين دندان ها راه حل هاي متفاوتي وجود دارد از جمله :

درمان پروتزي ( روكش كردن دندان )

روكش دندان زماني درماني مناسب محسوب مي شود كه بافت دندان به ميزاني از دست رفته باشد كه امكان بازسازي آن با كمك مواد ترميمي به طور مستقيم وجود ندارد. در اين حالت بايد درمان دندان به طور غيرمستقيم و به كمك لابراتوار انجام شود . به اين ترتيب كه پس از آماده سازي دندان، از آن قالب تهيه ميشود، به لابراتوار فرستاده مي شود تا روكش مناسب دندان تهيه و نهايتا به روي دندان چسبانده شود .

درمان ترميمي ( بيلداپ دندان )

اگر بازسازي دندان هاي ضعيف شده كه معمولا درمان ريشه شده اند و ميزان زيادي از عاج دنداني خود را از دست داده و ديواره هاي ضعيفي دارند، به همان صورت كه ترميم حفره هاي سطحي و متوسط دندان انجام مي شود، صورت بگيرد، معمولا محكوم به شكست خواهد بود. همچنين بسياري از اوقات، نه تنها ماده ي پركردگي و ترميم دندان مي شكند بلكه بافت دنداني نيز دچار شكستگي مي گردد.

تفاوت بين روكش هاي دنداني و بيلداپ دندان

بر خلاف روكش دندان كه بافت دنداني باقيمانده به ميزان بسيار زيادي (۱٫۵ تا ۲ ميليمتر دور تا دور دندان ) بايد تراش بخورد، در بيلداپ دندان ها تقريبا تمامي نسج باقيمانده ي دنداني حفظ مي گردد. علاوه بر اين تراش تنها محدود به كوتاه كردن ديواره هاي ضعيف دندان است كه سپس توسط ماده ي ترميمي پوشش داده مي شوند .

علاوه بر آن ، دندان بيلداپ شده بر خلاف دنداني كه روكش روي آن قرار مي گيرد ، قابليت ديد و دسترسي دارد و در صورت بروز پوسيدگي حتي جزئي و اندك، هم به طور كلينيكي و هم از طريق راديوگرافي قابل تشخيص است. بر خلاف پوسيدگي ايجاد شده در زير روكش كه متاسفانه بسياري از اوقات نه در معاينه ي كلينيكي و نه در راديوگرافي قابل تشخيص نيست، مگر زماني كه پوسيدگي بسيار پيشرفت كرده و عمده ي نسوج دندان را از بين برده باشد .

در حاليكه درمان غير مستقيم با روكش بسته به نوع آن نياز به ۲ تا ۴ جلسه زمان دارد ، درمان مستقيم دندان ها با بيلداپ دنداني تنها در يك جلسه امكان پذير است .

منبع: https://www.chalava.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد