درباره كامپوزيت دندان و ونير كامپوزيت چه مي‌دانيد؟

۲۶ بازديد

امروزه روشهاي زيادي براي زيبايي دندان‌ها وجود دارد كه يكي از اين روش‌ هاي متداول كامپوزيت دندان است. كامپوزيت دندان در واقع نوعي متريال در دندانپزشكي زيبايي است كه بدون عوارض جانبي و براي زيبايي لبخند است. دندانپزشك مي‌تواند با استفاده از اين روش دندان‌ هاي پوسيده، شكسته، ترك خورده يا سياه شده را ترميم كند و زيبايي دندان را براي فرد ايجاد كند.

ونير كامپوزيت چيست؟

ونير دندان همان روكش هاي دندانپزشكي هستند كه به منظور زيباسازي دندان ها و ترميم طرح لبخند بكار ميروند. ونيرها انواع مختلفي دارند اما دو تا از شناخته شده ترين ونيرهاي دنداني، لمينت دندان و كامپوزيت ونير هستند. جنس ونير كامپوزيت ها از همان مواد كامپوزيتي و همرنگ دندان است كه براي پر كردن دندان ها نيز از آن ها استفاده ميشود.

در حالت كلي لمينت دندان و كامپوزيت ونير با هم تفاوت هايي دارند. براي مثال هزينه ونير كامپوزيت ها معمولا از قيمت لمينت هاي دنداني كمتر است. مواد كامپوزيتي داراي جنس و رنگ متفاوتي بوده و داراي دوام و استحكام متفاوتي نيز هستند.

مزاياي كامپوزيت دندان

  • در صورت آسيب ديدن كامپوزيت، قابليت ترميم دارد.
  • از استحكام و مقاومت بيشتري نسبت به لمينت دندان برخوردار است.
  • ونير كامپوزيت از شكستگي دندان جلوگيري كرده و آن را در برابر تغييرات دمايي محافظت مي‌كند.
  • در كامپوزيت، دندان تراش داده نمي‌شود و در صورت نياز به صورت خيلي جزئي انجام مي‌شود.
  • براي تهيه كامپوزيت دندان نياز به قالبگيري و فرستادن به لابراتوار نداشته، بنابراين در وقت و هزينه صرفه جويي مي‌شود.

معايب كامپوزيت دندان

موارد زير رايج ترين عوارض مواد كامپوزيت دندان است:

  • به دليل ويژگي‌ هايي كه كامپوزيت داشته و عدم نياز به تراش دادن دندان‌ها، مي ‌توان گفت اين روش زيبايي تقريبا عوارضي را در پي نداشته مگر اينكه فرد، مراقبت هاي لازم را انجام نداده باشد و يا از كامپوزيت به صورت درست استفاده نشده باشد.
  • يكي از معايب كامپوزيت ونير دندان اين است كه پس از خوردن نوشيدني‌هايي چون چاي، قهوه و يا ديگر مواد غذايي رنگدار، تا حدودي تغيير رنگ اتفاق ميفتد. البته با انجام پوليش دندان مي توان نسبت به برطرف كردن آنها اقدام كرد.
  • كامپوزيت ‌هاي دنداني نسبت به پركننده ‌هاي نقره ‌اي رنگ دندان (آمالگام)، زودتر از بين مي‌روند.
  • از عوارض ونير كامپوزيت دندان مي ‌توان به تخريب دندان، لق شدگي، سايش، آسيب به لثه و مشكلاتي در مفصل فك اشاره كرد. البته اين موارد در صورتي اتفاق مي‌افتند كه كامپوزيت دندان به صورت نا صحيح استفاده شود.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد