علل شكست ايمپلنت دندان و درمان آن

۲۳ بازديد

اگرچه شكست ايمپلنت دندان بسيار كم پيش مي آيد، اما در برخي مواقع حتي اگر جراح بسيار كاركشته و متخصص باشد و همه مراحل را با احتياط انجام داده باشد، باز هم ممكن است بدن برخي افراد ايمپلنت كاشته شده را پس بزند.

علل شكست ايمپلنت دندان چيست؟

شكست خوردن فرآيند ايمپلنت گذاري ميتواند دو دليل عمده و اصلي داشته باشد. يكي پري ايمپلنتيت و ديگري عدم انجام فرآيند استئواينتگريشن است.

پري ايمپلنتيت

زماني پري ايمپلنتيت اتفاق مي افتد كه شما به عنوان كسي كه ايمپلنت كاشته ايد به درستي از دندان هاي خود مراقبت نكرده باشيد و بهداشت دهان و دندان شما ضعيف باشد. براي مثال اگر مسواك نزنيد ممكن است به بيماري لثه گرفتار شويد كه خود همين بيماري ميتواند به بافت استخواني آسيب بزند. اگر اين مشكلات به موقع تشخيص داده نشوند پري ايمپلنت ميتواند باعث لق شدن يا شل شدن ايمپلنت شود.

استئواينتگريشن

وقتي ما ايمپلنت را به استخوان فك متصل ميكنيم يا ميكاريم، انتظار داريم كه به مرور زمان بافت استخواني اطراف ايمپلنت را پر كند و در واقع ايمپلنت به استخوان فك جوش بخورد. به اين فرآيند استئواينتگريشن (osteoporosis) گفته ميشود. اما اگر فك نتواند ايپمپلنت را احاطه كند و آن را به خود متصل كند، ايمپلنت شل شده و عملا شكست ميخورد. شكست استئواينتگريشن ميتواند به دليل موارد زير باشد:

  • ضعف بافت استخواني يا مشكل ساختاري مربوط به آن
  • سيگار كشيدن
  • كيفيت پايين پيوند استخواني انجام شده توسط جراح
  • روش و تكنيك جراحي پياده شده

درمان شكست ايمپلنت دندان

روش درمان ناموفق ايمپلنت دندان به علت اصلي بروز آن بستگي دارد. به عنوان مثال:

اگر دليل ناموفق بودن ايمپلنت پري ايمپنتيت است، ميتوانيد با تميز كردن و شستشوي ايمپلنت آن را درمان كنيد.

اگر دليل شكست، بيماري هاي بافت دهان است با ارتقاء بهداشت دهان و دندان ميتوان آن را برطرف كرد.

همچنين اگر مشكل پيش آمده به خاطر وارد شدن ضربه يا استرس فيزيكي به توده استخواني فك باشد، اولين گام برداشتن بافت هاي ملتهب اطراف ايمپلنت دندان است و بعد از آن عمل پيوند استخوان انجام ميشود. البته بسته به ميزان آسيب و ضربه ممكن است نياز باشد تاج ايمپلنت را نيز تعويض كنيد.

انتخاب يك دندانپزشك متخصص يا جراح آموزش ديده مي تواند برخي از عواملي كه مي تواند منجر به شكست ايمپلنت شود را از بين ببرد. اما نقش شما هم در اين فرآيند بي تاثير نيست و شما بايد در بيان واقعيات خود مثل نوع داروي مصرفي يا بيماري و مشكل سلامتي خود د با جراح خود صادق باشيد تا عمل شما موفقيت بيشتري داشته باشد.

منبع: https://www.chalava.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد