راهنماي خريد روغن گيربكس هيونداي و كيا

۲۵ بازديد

همانطور كه مي دانيد در خودرو هاي اتوماتيكي مانند اكثر خودرو هاي هيونداي و كيا، روغن گيربكس از اهميت بالايي برخوردار است. از اين رو لازم است اطلاعاتي درباره خريد روغن گيربكس هيونداي و كيا و همچنين زمان تعويض اين روغن داشته باشيد.

تعريف روغن گيربكس و وظيفه آن

روغن گيربكس يا روغن جعبه دنده يك مايع بسيار ضروري و مهم در گيربكس است و بدون استفاده از آن عملكرد قطعات متحرك داخل گيربكس، جعبه فرمان و همچنين ديفرانسيل دچار مشكل مي شود. نكته قابل توجه اين است كه اين روغن با روغن موتور تفاوت دارد و نمي توان هيچ يك را جايگزين ديگري كرد. اين روغن وظيفه خنك كردن گيربكس را نيز دارد و در آن از مواد خاصي استفاده مي شود كه از گيربكس دربرابر فشار محافظت مي كند. در مجموع به آن ها اي تي اف يا (ATF) نيز گفته ميشود.

زمان تعويض روغن گيربكس كيا و هيونداي

اگر ماشين كيا يا هيونداي دنده اي شما در تعويض دنده دچار مشكل شد، اولين چيزي كه بايد به آن شك كرد اتمام روغن گيربكس ماشين يا كاهش غلظت مواد افرودني ويژه آن است و لازم است كه در اسرع وقت روغن گيربكس خود را تعويض كنيد. زماني كه دنده ها دچار سايش و استهلاك مي شوند، ذرات ريزي از بدنه آنها كنده شده و وارد روغن مي شود. اين ذرات به مرور باعث تداخل در عملكرد صحيح روغن گيربكس مي شوند، در اين هنگام بايد روغن را عوض كرد.

در مورد روغن گيربكس خودروي هيونداي و كيا در گيربكس هاي اتوماتيك بايد گفت كه اين روغن خيلي زود كيفيت خود را از دست مي دهد و دچار خرابي مي شود. البته دفترچه راهنماي ماشين نيز اطلاعات دقيق و درستي درباره مشخصات روغن و مدت زمان تعويض آن در اختيار شما قرار داده است. پس حتما آن را مطالعه كنيد.

جدول اطلاعات لازم جهت تعويض روغن گيربكس 3 مدل هيونداي

مدل ماشين

حجم موتور

نام روغن گيربكس

حجم روغن

بازديد سطح روغن

زمان تعويض

I20

1400

SP-III

6.8

15000

100000

Veloster

1600

SP-IV

7.3

ندارد

100000

Elantra

1800

SP-IV

7.3

ندارد

100000

 

جدول اطلاعات لازم جهت تعويض روغن گيربكس 4 مول كيا

مدل ماشين

نوع روغن موتور

حجم روغن

بازديد سطح روغن

تعويض روغن

سورنتو

            Appol Oil ATF Red-I

10

15000

40000

اپتيما

SK ATF SP-III

9.5

15000

40000

سراتو

SK ATF SP-III

6.6

15000

40000

اسپرتيج

SK ATF SP-III

7.8

15000

40000

 

سخن پاياني

يكي از اصلي ترين بخش هاي خودرو در قطعات كيا و هيونداي و ساير خودرو ها، چرخ دنده هاي گيربكس است كه در خودرو وظايف بسيار مهمي دارند و نمي توان از آنها چشم پوشي كرد. عملكرد صحيح اين چرخ دنده ها در گرو استفاده از يك روغن گيربكس خوب و با كيفيت است. از اين رو شما بايد يكي از بهترين و مرغوب ترين روغن هاي گيربكس را براي خودروي خود انتخاب كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد