اويل پمپ خودرو: علائم خرابي و دلايل آن

۲۳ بازديد

پمپ روغن يا اويل پمپ يكي از مهم ترين اجزاي موتور است و در داخل بلوك سيلندر قرار گرفته است. هنگامي كه موتور روشن است و پيستون در داخل سبلندر خودرو در حال حركت است، بين اين اجزا اصطحكاك ايجاد مي شود. براي اينكه از اين اصطكاك كه باعث قفل شدن و آسيب به اين قطعات مي شود جلوگيري شود، لازم است كه اين قطعات فلزي چرب شوند تا از تماسشان به يكديگر جلوگيري شود. انجام اين كار بر عهده اويل پمپ است. اويل پمپ علاوه بر اين، گرماي اجزاي موتور را نيز جذب خود مي كند.

ما در اين مقاله درباره اويل پمپ و به خصوص پمپ روغن هيونداي و كيا مطالبي را ارائه داده ايم؛ با ما همراه باشيد.

علائم خرابي اويل پمپ

در اينجا به 5 تا از علائم خرابي پمپ روغن هيونداي و كيا اشاره كرده ايم:

سرو صداي مجموعه سوپاپ

سيستم داخلي سوپاپ خودرو از قطعات مهمي تشكيل شده است كه باعث ادامه كار موتور مي شود. مجموعه سوپاپ شامل ميله هاي فشار،  راهنماي سوپاپ و ... هست كه كار اين اجزا بستگي به جريان روغن و روغن كاري آن ها دارد. هنگامي كه روغن كم باشد، اين قطعات هيونداي و كيا به خوبي چرب نمي شوند و مي تواند باعث توقف كلي آنها شود. با كاهش سطح روغن نيز، سوپاپ سرو صداي زيادي ايجاد ميكند.

كاهش فشار روغن

فشار روغن موجود در سيستم سوپاپ توسط پمپ روغن يا اويل پمپ هيونداي و كيا تنظيم مي شود. هنگامي كه پمپ روغن خراب شود، فشار روغن در داخل موتور كاهش مي يابد. هنگامي كه اين اتفاق مي افتد، لازم است ابتدا سطح روغن خود را چك كنيد. اگر روغناتن خيلي كم است، روغن بيشتري اضافه كنيد تا سطح آن دوباره كافي باشد. در صورتي كه فشار روغن شما پس از اين كار هنوز پايين باشد، اين بدان معني است كه اويل پمپ كيا و هيونداي خراب شده است و نياز به تعويض پمپ روغن است.

بيشتر بخوانيد: خنك كننده روغن موتور چيست؟

سروصداي پمپ روغن

پمپ روغن تنها زماني سر و صدا ايجاد مي كند كه خراب مي شود. احتمالاً وقتي اين اتفاق بيفتد، صداي خاصي مي شنويد، حتي وقتي ماشين روشن اما ساكن باشد. اين نشان مي دهد چرخ دنده هاي داخلي پمپ روغن كيا و هيونداي فرسوده شده است، بنابراين شما نياز به تعويض اويل پمپ داريد.

دلايل خرابي اويل پمپ

  • بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادياتور و شيلنگ ‌ها و يا نشتي‌ هاي ديگر) و هر علت ديگري كه باعث داغ كردن موتور مي‌ شود.
  • داغ كردن موتور هم يك مشكل بزرگ است كه نبايد ناديده گرفته شود.
  • كثيف بودن فيلتر روغن و يا كهنه بودن بيش از اندازه روغن موجود در آن
  • راندن موتور با سرعت ‌هاي خيلي زياد به طوريكه دور موتور به محدوده قرمز نزديك شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد