با ارتودنسي دندان پنهان نيش آشنا شويد

۲۵ بازديد

به حالتي كه دندان ها توانايي بيرون زدن از لثه را نداشته باشند، نهفتگي دندان مي گويند. در بيشتر مواقع، دندان هاي عقل دچار نهفتگي مي شوند و چون نيازي به وجود آنها نيست، در هنگام بروز مشكل با استفاده از جراحي و ساير روش ها كشيده خواهند شد. بعد از دندان هاي عقل، دندان هاي نيش فك بالا بيشترين درصد نهفتگي را دارند. دندان نيش آخرين دنداني است كه در فك رشد مي كند و بلندترين ريشه را نيز به خود اختصاص داده است.

انواع دندان نيش پنهان

دندان نيش پنهان براساس موارد زير به 3 دسته تقسيم مي شوند:

  • زاويه دندان و موقعيت قرارگيري آن در فك
  • محل نهفتگي
  • عمق نهفتگي

در مرحله اول درمان، بايد نوع نهفتگي تشخيص داده شود و سپس طبق آن درمان مناسب آن نوع نهفتگي انجام شود. مثلا دندان نيشي كه در سمت داخلي قوس دندان نهفته شده باشد با دندان نيشي كه در سمت خارجي آن نهفته است متفاوت است.

ارتودنسي دندان نيش پنهان

رايج ترين علت نهفتگي دندان نيش، نبود فضاي كافي براي رويش آن مي باشد. ارتودنسي دندان نيش پنهان يكي از بهترين روش ها براي درمان دندان نهفته است. براي بيرون كشيدن دندان هاي نهفته به كمك ارتودنسي، ابتدا بايد فضاي دندان هاي فك موردنظر بازگردد. در نتيجه اين كار، جاي دندان ها تغيير مي كند و در اكثر مواقع با نظر دندانپزشك متخصص و به منظور هماهنگي خط بين دندان هاي دو فك، امكان دارد هر دو فك احتياج به ارتودنسي داشته باشند.

هنگامي كه دندان نيش بالا به طور خفيف و كمي به استخوان فك بالا چسبيده باشد، لازم است به جهت بازكردن راه دندان و همچنين اتصال يك ابزار به دندان نهفته، بيمار به جراح دندان ارجاع داده شود. اين ابزار از طرفي به دندان نهفته و از سوي ديگر به سيم ارتودنسي متصل شده و باعث موجب بيرون كشيده شدن دندان مي شود.

درمان دندان نيش نهفته نيازمند همكاري جراح و متخصص ارتودنسي است. اين عمل جراحي به طور معمول در كلينيك دندانپزشكي انجام شده و عمل سختي نيست.

مدت زمان ارتودنسي دندان نيش نهفته

مدت زمان ارتودنسي دندان نيش پنهان عموما 6 ماه الي 1 سال طول مي كشد و سپس بعد از بيرون آمدن آن مانند ساير دندان ها ارتودنسي مي شود تا در جاي مناسب خود قرار گيرد و ثابت شود.

مشكلات ناشي از عدم درمان دندان نيش نهفته

نتايج زير از مشكلات عدم درمان دندان نيش پنهان است:

  • دندان هاي سالم مجاور دندان نيش نهفته، آسيب ديده و ريشه آن ها از بين خواهد رفت.
  • عمل جويدن مشكل پيدا مي كند.
  • دندان نيش نهفته منجر به تحليل استخوان فك خواهد شد.

منبع: https://www.bestdentists.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد