همه چيز درباره سنسور اكسيژن خودرو

۲۹ بازديد

هنگام كار كردن با خودرو، نياز است تا راننده از بخش هاي مختلف خودروي خود اطلاعاتي داشته باشد. اين گزارش توسط سنسورهاي مختلف كه هريك موظف به بررسي يك بخش هستند به كاربراتور يا ECU در خودروهاي كاربراتوري و انژكتوري اعلام مي‌ شود. ما در اين مقاله به بررسي يكي از اين سنسورهاي مهم در خودرو به نام سنسور اكسيژن مي پردازيم.

وظيفه سنسور اكسيژن چيست؟

اين سنسور يك قطعه الكترونيكي مهم در بين قطعات هيونداي و كيا است كه وظيفه آن در موتورهاي احتراق داخلي اين است كه نسبت اكسيژن موجود در گازهاي خروجي از اگزوز را اندازه گيري كند. اين سنسور در ورودي مسير اگزوز قرار دارد. اكسيژن موجود در اين گازهاي خروجي، در واقع ميزان اكسيژن سوخته نشده در فرآيند احتراق را نشان مي ‌دهد. بنابراين بالا بودن ميزان اكسيژن به معناي احتراق ناقص و درصد نامناسب مخلوط سوخت و هوا است.

ساختار داخلي اين سنسور چگونه است؟

سنسور اكسيژن يك بدنه سراميكي با سر پلاتينيومي دارد و اين سر توسط يك غلاف فلزي حفاظت شده است. محدوده‌ خارجي‌ اين‌ بدنه سراميكي‌، در معرض‌ اكسيژن‌ موجود در اگزوز قرار دارد و قسمت‌ داخلي‌ آن‌ با اكسيژن‌ موجود در اتمسفر در ارتباط است. اختلاف‌ بين‌ اين‌ دو نقطه‌ باعث‌ توليد ولتاژ در سنسور مي ‌شود.

روش كاركردن سنسور اكسيژن

اين سنسور به ازاي ميزان اكسيژن نسوخته ولتاژي توليد مي كند كه در كمترين غلظت اكسيژن، معادل ٠.١ ولت و در بيشترين غلظت، معادل ٠.٩ ولت است.ECU  خودرو اين ميزان ولتاژ را بررسي مي كند تا وضعيت احتراق سوخت را در موتور تحليل كند و غلظت هوا در برابر سوخت را بهترين شكل تنظيم كند. در نتيجه اين عمل اين است كه ميزان آلاينده هاي خروجي از اگزوز خودرو كاهش مي يابند.

اگر يك و يا تعدادي از سنسورهاي اكسيژن مشكلي داشته باشند، خودروي شما در تست آلايندگي قبول نخواهد شد و اگر با همين سنسورها به رانندگي ادامه دهيد، ميزان مصرف سوخت شما افزايش پيدا مي‌ كند و مي ‌تواند به كاتاليزور شما آسيب برساند.

خرابي سنسور اكسيژن

يكي از مواردي كه بايد درباره سنسور اكسيژن خودرو به آن توجه كرد اين است كه خراب شدن سنسور به چه دليلي اتفاق افتاده است؟ بعضي از اين موارد را برايتان نام مي بريم:

  • پايين بودن كيفيت سوخت مي‌ تواند به سنسورها آسيب بزند.
  • اين سنسور ضربه گير نيست و ضربات شديد مانند تصادف، باعث آسيب زدن به آن مي ‌شود.
  • خرابي شمع‌ هاي خودرو به سنسور اكسيژن آسيب مي ‌‌زند، زيرا شمع ‌هاي خراب باعث احتراق ناقص و توليد دود مي ‌شوند.

در هنگام خرابي سنسور اكسيژن خودروي شما، يك سري نشانه ها در خودرو ظاهر مي شود كه مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • هنگام ترمز ناگهاني و يا روي دست اندازها خودرو تمايل به خاموش شدن دارد.
  • خودرو در دنده ٢ كله مي ‌كند.
  • در سر بالايي ‌ها و هنگام دنده معكوس خودرو ريپ مي ‌زند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد