ارتباط بين ارتودنسي دندان و سردرد

۲۹ بازديد

امروزه افراد زيادي درمان ارتودنسي را به عنوان يك راه حل براي برطرف كردن مشكلات و ناهنجاري هاي دندان انتخاب كرده اند. اين درمان انواع مختلفي دارد كه بر اساس مشكل فك و دندان، شدت آن و عوامل ديگري توسط متخصص ارتودنسي انتخاب مي شود.

يكي از اتفاقاتي كه بعد از شروع درمان دچار آن مي شويم، داشتن سردرد و حتي سردرد هاي ميگرني است كه ناشي از كشش بريس ها بر روي دندان است و مي تواند در مكان هاي غيرمرتبط مانند اطراف چشم، گردن و ... مشاهده شود. اما نگران نباشيد زيرا اين دردها طبيعي است.

علت سردرد در طول ارتودنسي

سردرد و ميگرن در هنگام ارتودنسي مي تواند علت هاي مختلفي داشته باشد كه در ادامه به معرفي برخي از آنان مي پردازيم:

ميگرن ناشي از محكم بسته شدن بريس ها

اولين و محتمل ترين علت انواع سردرد مخصوصا ميگرن، در طول ارتودنسي دندان محكم بسته شدن بريس ارتودنسي يا اجزاي آن است. اين سفت بسته شدن اجزاي مختلف ارتودنسي دندان باعث وارد شدن فشار به اعصاب دندان ها، لثه و صورت مي شود. اين درد در اعصاب صورت حتي مي تواند باعث ايجاد درد استخوان هم شود. مجموع اين فشارهاي وارده به اعصاب در نهايت به صورت سردرد و ميگرن در هنگام ارتودنسي در بخش هايي از سر قابل حس است.

ميگرن ناشي از اسپيسر ارتودنسي

اسپيسر يك وسيله كوچك و گرد در ارتودنسي است كه بين دندان هاي آسياب و پيش قرار مي گيرد و به اين ترتيب فضايي بين اين دندان ها ايجاد مي كند. جود اين وسيله در تمامي درمان ها ضروري نيست اما در شرايط خاصي براي اطمينان از موفقيت درمان ارتودنسي ضروري بوده و بسيار دردناك است. در هنگام استفاده ار آن حس مي كنيد يك لاستيك به ضخامت يك سانتي متر بين دندان هاي شما گير كرده است. اين درد مي تواند به گونه، فك، پشت گوش و پيشاني شما منتقل شده و حتي باعث ميگرن شود.

ميگرن ناشي از كمبود آب بدن

وقتي متخصص ارتودنسي براي درمان شما ارتودنسي متحرك را انتخاب كرده است، دهان بيشتر باز مي شود و بنابراين بيشترين ميزان نفس كشيدن و ورود و خروج هوا در دهان شما اتفاق خواهد افتاد. در هنگام استفاده از اين نوع ارتودنسي مساحت دندان هاي شما بزرگتر شده است و ممكن است بسته شدن دهان شما را كمي سخت تر كند، بنابراين دهان شما خشك مي شود و اگر به ميزان كافي و زياد آب نخوريد، كم آبي به نوبه خود باعث بروز علائمي مانند سردرد و ميگرن مي شود. خشكي دهان به نوعي نشان دهنده كم آبي بدن نيز هست.

منبع: https://www.orthodoctor.ir/

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد