پمپ روغن خودرو چيست و نشانه هاي خرابي آن

۲۸ بازديد

پمپ روغن كه به آن اويل پمپ نيز گفته مي شود، از قطعات اصلي خودرو به حساب مي آيد و در صورت خراب بودن و عملكرد نادرست آن بازدهي خودرو كم شده و حتي ممكن است دچار مشكلات جبران ناپذيري شود.

مي دانيم كه بيشتر قطعات خودرو از فلز هستند و در ارتباط نزديك با يكديگر كار مي كنند. اين حركت آنها به طور وابسته به يكديگر، باعث مي شود اصطكاكي ايجاد شود كه مي تواند قطعات كيا و هيونداي را دچار خرابي كند. وظيفه سيستم روانكاري خودرو اين است كه يك سيال و روان كننده يعني روغن ماشين را در ميان اين قطعات به جريان بيندازد تا در حين تماس با يكديگر دچار سايش نشوند.

اصلي ‌ترين بخشي كه نياز حياتي به روغن و عملكرد سيستم روانكار بسيار وابسته است موتور خودرو است. اما اين سيستم يك قلب فعال به نام اويل پمپ يا پمپ روغن دارد كه در صورت نقص عملكرد، تمام سيستم را مختل مي ‌سازد. در واقع اين سيستم از پمپ، محفظه روغن و مسيرها و شلنگ‌ه اي انتقال روغن تشكيل شده است.

محل قرار گيري پمپ روغن خودرو

اويل پمپ خودرو در قسمت پشتي شفت تعادل و تسمه تايم قرار دارد و به منظور كارايي بهتر، اين قطعه كنار موتور نصب شده است. وظيفه‌ اصلي اين قطعه پمپاژ روغن به داخل موتور خودرو است. عملكرد نامطلوب اويل پمپ، ياتاقان زدن و حركت ريپلي خودرو را در پي دارد. همچنين ادامه ‌دار بودن اين قضيه باعث وارد شدن آسيب‌ هاي جدي به موتور خودرو و حتي ساير بخش‌ ها نيز مي ‌شود.

بيشتر بخوانيد:

پمپ روغن سانتافه 

خنك كننده روغن موتور كيا

نشانه هاي خرابي و عملكرد نادرست پمپ روغن خودرو

  • روشن شدن چراغ روغن
  • سر و صداي سوپاپ خودرو
  • افزايش دماي موتور

هر گاه يكي از اين نشانه‌ ها را مشاهده كرديد، با دقت به عملكرد پمپ روغن خودرو توجه كنيد. ايجاد سر و صدا و نويز نيز يكي از نشانه ‌هاي در فشار بودن و عملكرد نامطلوب اويل پمپ است.

عوامل تاثيرگذار در عملكرد نادرست اويل پمپ خودرو

  • بدون آب ماندن موتور (بدليل نشت آب از رادياتور و شلينگ‌ ها و يا نشتي‌ هاي ديگر) و هر علتي كه باعث داغ كردن موتور مي ‌شود. در واقع مانند همانند تب كردن در بدن، باعث تشنج مي‌ شود.
  • داغ كردن موتور هم يك مشكل بزرگ است كه نبايد ناديده گرفته شود.
  • كثيف بودن فيلتر روغن و يا كهنه بودن بيش از اندازه روغن
  • راندن موتور با سرعت‌ هاي خيلي زياد به طوري كه دور موتور به محدوده قرمز نزديك شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد