مشكلات دهان و دندان مورد بررسي توسط دندانپزشك كودكان

۲۲ بازديد

متخصص دندانپزشك كودكان يا پدودنتيست (pedodontist) به دندانپزشك متخصصي گفته مي شود كه به ارزيابي، تشخيص و معالجه مشكلات دندانپزشكي اطفال از سنين نوزادي تا نوجواني مي پردازد.

دندانپزشك كودكان در رابطه با سلامت دندان‌ هاي شيري اطفال تا زماني كه بيفتند فعاليت مي ‌كند. اهميت اين دندان‌ هاي شيري به اين علت است كه به بچه ‌ها اجازه جويدن درست غذا را مي ‌دهد و اين خود موجب سلامت تغذيه كودك مي شود. همچنين اين دندان ‌ها به تكلم كودك و حفظ فضاي مورد نياز براي رشد دندان‌ هاي دائمي كمك مي ‌كند.

در واقع متخصصان اين رشته بايد به گونه‌ اي آموزش ببينند كه بتوانند درمان ‌ها و عمل‌ هاي مختلف دندانپزشكي از قبيل بيهوشي، بي ‌حسي و ارتودنسي دندان در بچه ها را به صورت تخصصي انجام دهند. يكي از مهم ‌ترين ويژگي‌ ها و ضروريات دندانپزشكي كودكان، تسلط بر بحث روانشناسي كودك است.

مشكل رشد دندان و فك

در صورت به تعويق افتادن در آمدن دندان نوزاد و يا زود افتادن دندان هاي شيري كودك، والدين بايد با يك دندانپزشك اطفال مشورت كنند. رشد فكين و همينطور دندان ها بايد در زمان مناسب و به شكل صحيح باشد تا در آينده نزديك براي كودك مشكلي به وجود نيايد و مشلاتي مانند تكلم و گفتار سخت و دشورا غذا خوردن را براي كودك ايجاد نكند.

مال اكلوژن يا نامرتبي دندان در كودكان

مال اكلوژن به حالتي گفته مي شود كه دندان هاي فك بالا و پايين فرد هنگامي كه دهان بسته مي شوند، به هم نمي رسند. مال اكلوژن مي تواند مشكلاتي را در جويدن مواد غذايي يا صحبت كردن كودك ايجاد كند. نامرتبي دندان ها ممكن است باعث گاز گرفتن لپ فرد يا آسيب به داخل دهان، لثه و زبان شود و براي كودك ايجاد درد كند. دندانپزشكان اطفال مسئول رسيدگي به مشكل نامرتب بودن دندان ها با استفاده از بريس و ارتودنسي دندان هستند.

پوسيدگي دندان و دندان درد

نگهداري از دندان هاي شيري با اينكه در نهايت مي افتند و با دندان هاي دائمي جايگزين مي شوند، بسيار مهم است. كودكان بيشتر در خطر ابتلا به پلاك دنداني و پوسيدگي دندان هستند زيرا احتمال بيشتري دارد كه غذاهاي شيرين و چسبناك بخورند و مانند افراد مسن بهداشت دندان خود را حفظ نكنند. بنابراين، دندانپزشكان اطفال معمولاً با پوسيدگي دندان مواجه مي شوند.

معاينات منظم سلامت دندان همراه با رعايت بهداشت دهان و دندان از طريق مسواك زدن روزانه و نخ دندان كشيدن دندان ها بايد به كودكان كمك كند تا مجموعه اي از دندان هاي سالم را براي مادام العمر حفظ كنند.

سن مناسب براي مراجعه به دندانپزشك كودكان

بهتر است با رشد اولين دندان كودك كه حدودا در 8 ماهگي اتفاق مي افتد، مراجعه به دندانپزشك كودك خود را آغاز كنيد. به والدين پيشنهاد مي كنيم كه كودك خود را حتما در سن 4 سالگي كودك خود را نزد دندانپزشكي اطفال ببرند و يك بار ديگر هم در سن 6 سالگي براي بررسي الگوي صحيح رشد صورت و بايت كودك و روند رشد دندان هاي دائمي كودك حتما وي را نزد مراكز دندانپزشكي كودكان ببرند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد