رژیم کبد چرب چگونه است؟ مواد غذایی مناسب و مضر در این رژیم

۱۷ بازديد

کبد عضوی از بدن است که چربی را به منظور استفاده بدن در خود ذخیره می کند. زمانی می گوییم فردی دچار بیماری کبد چرب شده است که این چربی بیش از حد مجاز خود یعنی 5 الی 10 درصد وزن کل کبد باشد.

رژیم کبد چرب چیست؟

پیروی از یک رژیم غذایی کبد چرب اصولی در کنار انجام حرکات ورزشی، یکی از روش های درمان کبد چرب است. رژیم کبد چرب یک برنامه غذایی حاوی مقادیر کمی چربی اشباع و قند و سرشار از امگا 3 است. در این رژیم غذایی مصرف میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، لوبیاها، روغن زیتون و غلات کامل به حد اعتدال توصیه می شود.

مواد غذایی مفید برای درمان کبد چرب

در رژیم غذایی کبد چرب مصرف برخی مواد غذایی مانند سیر، سبزیجات، دانه های چیا و کتان و ... را لازم است افزایش دهیم. در ادامه توضیح مختصری در این باره می دهیم:

سیر

سیر یکی از مواد غذایی مهم و تاثیرگذار در کاهش چربی بدن است. این ماده غذایی حاوی سلنیوم و آلیسین بوده و باعث فعال شدن آنزیم های کبد و سم زدایی بهتر آن می شود.

دانه چیا و تخم کتان

دانه های کتان و چیا سرشار از اسیدهای امگا 3 هستند که مصرف آنها به افرادی که مبتلا به کبد چرب غیرالکلی و الکلی هستند در رژیم کبد چرب توصیه می شود.

سبزیجات

مصرف انواع سبزیجات به خصوص سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و اسفناج تاثیرات چشمگیری در کاهش چربی کبد و درمان کبد چرب دارد.

آب

توصیه متخصصین تغذیه این است که مصرف آب را جایگزین نوشیدنی های شیرین و پرکالری کنید. برای مثال یک فرد سالم، بدون داشتن ممنوعیت در مصرف مایعات با وزن 50 کیلو می بایست روزانه حداقل 3 لیتر آب بنوشد تا بدن دچار کم آبی نشود و از چرب شدن کبد جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: رژیم آب درمانی

مواد غذایی مضر برای کبد چرب

برای بهبودی و درمان کبد چرب توصیه می شود که افراد از یک سری مواد غذایی اجتناب کنند که در حقیقت باعث افزایش وزن و همینطور بالا رفتن سطح قند خون در افراد می شود. این مواد شامل موارد زیر می شوند:

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده حاوی مقدار زیادی چربی و کالری هستند. همه این میزان چربی سوزانده نمی شود و میزان زیادی از آن در بدن و کبد ذخیره می شود. کالری بالای این مواد غذایی نیز باعث افزایش وزن می شود. بهتر است به جای این مواد غذایی از غذاهای کم کالری استفاده کنید.

آرد سفید

سفید بودن آرد به این معنی است که به میزان زیادی فرآوری شده است و درنتیجه باعث بالا رفتن قند خون در بدن می شود. در حالی که آرد سبوس دار حاوی مقادیر زیادی فیبر است و برای کبد و بدن بسیار مفید است.

منبع: sira.fit

کبد چرب یک مشکل پزشکی است که زمانی رخ می‌دهد که چربی‌ها به طور غیرطبیعی در سلول‌های کبد انباشته می‌شوند. این مشکل به طور معمول ناشی از عواملی مانند مصرف بیش از حد الکل، افزایش وزن، مقاومت به انسولین، و عوامل ژنتیک می‌باشد. علائم کبد چرب ممکن است به صورت آشکار یا پنهان ظاهر شوند. اگرچه عوارض و نشانه‌های این بیماری بیشتر در سیستم گوارش مشاهده می‌شوند، اما برخی از تغییرات در چهره نیز نمایانگر مشکلات کبدی می‌باشند.

 

از علائم کبد چرب در چهره می توان به موارد پیش رو اشاره کرد. در صورت کبد چرب، چهره فرد ممکن است نشانه‌هایی از تورم داشته باشد. این تورم ممکن است به صورت مشخص در اطراف چشم‌ها یا بر روی لبهای زیری چهره ظاهر شود. همچنین، تغییرات در رنگ پوست مانند زردی (جوهره) نیز ممکن است نشانگر مشکلات کبدی باشد. برخی از افراد ممکن است چهره‌های خسته یا خشکی در پوست خود را تجربه کنند. در هر صورت، تغییرات در چهره می‌توانند نشانگر مشکلات کبدی باشند و نیاز به ارزیابی توسط یک پزشک دارند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.